Article


Home   /   Journal Index   /   View Article

THE PERCEPTION OF UNIVERSITI SAINS ISLAM MALAYSIA’S TAMHIDI SYARIAH AND LAW STUDENTS ON AL-MABADI’ AL-FIQHIYYAH COURSE: A PRELIMINARY STUDY

PERSEPSI PELAJAR TAMHIDI SYARIAH DAN UNDANG-UNDANG, UNIVERSITI SAINS ISLAM MALAYSIA TERHADAP KURSUS AL-MABADI’ AL-FIQHIYYAH: SATU KAJIAN AWAL

Al-Qanatir: International Journal of Islamic Studies vol. 5 no. 2   (Page 11-21)

  View in JFatwa

Wan Amir Nudin Wan Ishak (Author)
Sanusi Shariff (Author)
Azniwati Abdul Aziz (Author)
Rasmina Hasbullah (Author)
Mohamed Akhiruddin Ibrahim (Author)
Irwan Mohd Subri (Author)
Fakhtah Farashah Suhaimi (Author)

Abstract

This article aims to look at the perception of students of Tamhidi Syariah and Law, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) of  Al-Mabadi’ al-Fiqhiyyah course enrolled by students in the first semester. Students who have finished their studies at this stage, will  continue their studies either in the Bachelor of Syariah and Law (MSU) or Bachelor of Fiqh and Fatwa (FIFA) at the Faculty of Shariah & Law USIM. The study discussed on students’ evaluation at the end of semester on the teaching and learning methods. The methodology used in this study was a quantitative method (questionnaire) through a Pilot Study as 30 Tamhidi students were the respondents. The study found that in general, the students can understand and relate the current issues to this course as it related to the main areas of Fiqh, Usul Fiqh and Qawaid Fiqhiyyah. The course also provided basic knowledge of Islamic law and Fiqh as well as skills needed in Islamic jurisprudence. The study found that the integration of knowledge among educational, institutional and faculty as well as to expand the scope of the studies have been intrigued students. As a result, this study can be used as a benchmark for Tamhidi to continue and enhance the teaching and learning process based on naqli and aqli knowledge i for this course.

 

Keywords: Naqli, aqli, curriculum, tamhidi, perception.

 

Artikel ini bertujuan untuk melihat persepsi pelajar Tamhidi Syariah dan Undang-Undang, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) terhadap kursus al-Mabadi’ al-Fiqhiyyah yang diambil oleh pelajar pada semester pertama. Pelajar yang berjaya menamatkan pengajian pada peringkat ini, membolehkan mereka meneruskan pengajian sama ada dalam bidang Sarjana Muda Undang-Undang & Syariah  (SMUS) atau Sarjana Muda Fiqh & Fatwa (FIFA) di Fakulti Syariah & Undang-Undang USIM. Kajian ini menyentuh penilaian pelajar pada akhir semester terhadap kurikulum yang dipelajari termasuk metod pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini juga memberikan penekanan yang lebih utama terhadap enrolmen metod pengajaran dan pembelajaran. Metodologi yang digunakan dalam kajian ini ialah kaedah kuantitatif melalui pilot study (Tinjauan Awal) dengan menjalankan soal selidik kepada 30 orang responden di kalangan pelajar Pusat Tamhidi. Hasil kajian mendapati bahawa secara umumnya pelajar-pelajar ini memahami dan dapat mengaitkan dengan isu-isu semasa dan secara tidak langsung kursus ini berkait rapat dengan bidang-bidang utama iaitu Fiqh, Usul Fiqh dan Qawaid Fiqhiyyah. Kursus ini juga telah membekalkan ilmu pengetahuan asas perundangan Islam dan istilah-istilah Fiqh serta kemahiran-kemahiran yang diperlukan dalam perundangan Islam. Kajian ini juga mendapati bahawa terdapat beberapa kepentingan integrasi ilmu antaranya adalah sebagai pembangunan pendidikan, institusi dan fakulti  selain dapat mengembangkan lagi skop pengajian yang telah ditetapkan. Maka, hasil tinjauan yang dilakukan dalam kajian ini juga boleh dijadikan penanda aras bagi Pusat Tamhidi untuk meneruskan dan melakukan penambahbaikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran berteraskan ilmu Naqli dan Aqli.

Kata kunci: Naqli, aqli, kurikulum, tamhidi, persepsi.


References

Amir Hussin Baharuddin. 1989. Kaedah Kuantitatif Suatu Pengenalan. USM: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Berg, B.L. 2004. Qualitative Research Methods For The Sosial Science (ed. ke-5) Boston: Pearson Education.
Bryman. A. & Bell, E. 3003. Business Research Methods. Oxford: Oxford University Press.
Burgess, R. G. 1984. In the Field: An Introduction To Field Research. London: Allen and Unwin.
Cohen, Manoin & Marrison. 2000. Research Methods In Education (ed. ke-5). London: Routledge Falmer.
Course outline: Tamhidi Syariah dan Undang-Undang. 2015. Al-Mabadi’ al-Fiqhiyyah. USIM: Nilai.
Frankfort-Nachmias, C., & Nachmias, D. 1992. Research Methods In The Social Sciences. London: Edward Arnold.
Guba & Lincoln. 1989. Fourth Generation Evaluation. Newbury Park. CA: Sage.
Jasmin Jaimon. et. al., Nor Azzah Momin, Hariza Mohd Yusof, Mohd Helmi Masor@Mansor, Noor Adibah Mohamad, Rozana Kamdani, Muhammad Hafizi Ahmad. 2015. USIM: Menerajui Integrasi Ilmu Naqli & Aqli. USIM: Nilai.
Kandil, Hisham Muhammad Taky Eldin, Sapora Sipon, Nidzamuddin Zakaria, Anuar Sani, Hariza Mohd Yusof. 2007. USIM Merintis Kejayaan. USIM: Nilai.
Kvale, S. 1996. Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. Thousand Oaks, CA: Sage.
Lim Chong Hin. 2007. Penyelidikan Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif dan Kualitatif. The Graq Hill Education: Selangor.
Merriam, S.B. 1998. Qualitative Research and Case Study Applications in Education. San Francisco: Jossey- Bass.
Mohamed Akhiruddin Ibrahim, Mazlina Mohamed Tamjid, Mohd Nurhakimi Md Yaman. 2015. 11 Tahun Tamhidi Menerajui Kurikulum Berteraskan Integrasi Ilmu Naqli & Aqli: Tinjauan Terhadap Enrolmen Pelajar. Prosiding Konvensyen Sains Islam 2015 (KONGSI’15). USIM: Nilai
Mohd Naser Mohd Sabri, Azniwati Abdul Aziz, Mohamed Akhiruddin Ibrahim. 2015. Sains Islam dan Pendidikan: Ke Arah Melahirkan Generasi Terbilang. Darul Syakir Enterprise: Bangi.
Musa Ahmad. 2015. Amanat Tahun 2015 Menggapai Jaya USIM ’16. USIM: Nilai.
Noorumaina Mohamed Yunus. 2015. Memperkasa Budaya Integrasi Ilmu Naqli dan Aqli- Amanat Naib Canselor 2015. Pusat Komunikasi Strategik (STRACOMM). USIM: Nilai.
Panduan 2005-2006 Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah. 2005. KUIM: Nilai.
Patton, M.Q. 1990. Qualitative Evaluation and Research Methods (ed. ke-2). Newbury Park, CA: Sage.
Pusat Tamhidi dan Kementerian Pendidikan Malaysia. 2013. Course Outline of Tamhidi Centre. USIM: Nilai.
Risalah USIM. 2015. www.usim.edu.my. Issue no 25. (April-Jun 2015). ISSN: 1511-9313
Seidman, I. 1998. Interviewing as qualitative research (ed. ke-2). New York: Teachers College Press.

Internet
Berita Harian. 2002. http://www2.arkib.gov.my/hids/print.php?type=A&item_id=7294. (diakses pada 27 April 2016).
Edwin R. Van Teijlingen & Vanora Hundley. 2001. The Importance Of Pilot Studies. http://sru.soc.surrey.ac.uk/SRU35.html (diakses pada 23 September 2015).
Polit, D. F., Beck, C. T. & Hungler, B. P. 2001. Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal and Utilization. 5th Ed., Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins (dalam http://sru.soc.surrey.ac.uk/SRU35.html).
Positivis dan Non Positivis. https://www.academia.edu/3510573/Positivis_dan_non_Positivis. (diakses pada 26 April 2016).
Pusat Tamhidi. http://tamhidi.usim.edu.my/info-usim/latar-belakang (diakses pada 10 Febuari 2016).
Universiti Sains Islam Malaysia. http://www.usim.edu.my/info/latar-belakang/sejarah-usim. (diakses pada 22 Febuari 2016).


URL



  Back   View in JFatwa