Article


Home   /   Journal Index   /   View Article

COMPARISON BETWEEN WILL AND GIFT AS AN ESTATE PLANNING INSTRUMENTS IN ISLAM

PERBANDINGAN ANTARA WASIAT DAN HIBAH SEBAGAI INSTRUMEN MERANCANG HARTA PUSAKA MENURUT ISLAM

Al-Qanatir: International Journal of Islamic Studies vol. 8 no. 5   (Page 35-43)

  View in JFatwa

Siti Noor Farahin M. Fariddudin (Author)
Muhammad Adib Samsudin (Author)

Abstract

Wills and Gift are the popular estate planning instruments among Muslims. The method of execution of these wills and hibah is to reduce the number of cases involved. However, there are some differences between these two instruments. Hence, this paper examines the difference between a will and a gift by analyzing the advantages and disadvantages of both. The method used to explain this distinction is content analysis. Data derived from journal articles, al-Fiqh al-Islamiyy wa Adillatuh, al-Majmuk book, book of Laws in Malaysia, dictionary and also newspaper. All of these data will be analyzed descriptively. The findings show that the implementation of wills and gift has the same role as a property planning instrument. However, there is a difference between the two namely the will only occurs after the death and can be given one third to the non-heirs while the gift is implemented during life on the basis of compassion and not bound by certain limit rate and can be given to anyone. The will is still subject to faraid law and it is necessary to obtain the heirs' approval if they exceed the appropriate rate while the gift is not bound by the consent of any party. The advantage of the will is the transfer of property takes place after death - the property remains the property of the testator throughout his life. This can ensure the testator from be ignored by the recipient. The disadvantage of this instrument is the will of only 1/3 of the value of the testator's property to the non-heirs.The advantages of the gift can strengthen the recipients and beneficiaries as they are given during life. The disadvantage of gift is given during life and is likely to be ignored by the grantee after the property is transferred.

 

Keywords: Will, gift, estate.

Wasiat dan Hibah merupakan instrumen perancangan harta yang popular dalam kalangan umat Islam. Kaedah pelaksanaan wasiat dan hibah ini berperanan bagi mengurangkan jumlah pemasalahan kes harta pusaka yang berlaku. Walaubagaimanapun, terdapat beberapa perbezaan antara kedua-dua instrumen ini. Justeru, kertas ini akan mengupas perbezaan antara wasiat dan hibah dengan menganalisis kelebihan dan kekurangan kedua-duanya. Metode yang digunakan untuk menjelaskan perbezaan ini ialah analisis kandungan. Data yang diperolehi adalah daripada artikel jurnal, buku-buku ilmiah seperti kitab al-Fiqh al-Islamiyy wa Adillatuh, kitab al-Majmuk, buku Harta Amanah Orang Islam di Malaysia, buku Pentadbiran Undang-Undang di Malaysia, buku Wasiat & Wisayah dalam Perancangan Harta, kamus dan juga akhbar. Kesemua data ini akan dianalisis secara deskriptif. Hasil kajian pula mendapati perlaksanaan wasiat dan hibah mempunyai peranan yang sama sebagai instrumen merancang harta. Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan antara keduanya iaitu wasiat hanya berlaku selepas kematian dan boleh diberikan sebanyak satu pertiga kepada bukan waris sedangkan hibah dilaksanakan semasa hidup atas dasar kasih sayang dan tidak terikat dengan kadar had tertentu serta boleh diberikan kepada sesiapa sahaja. Wasiat juga masih tertakluk kepada hukum faraid dan perlu mendapat persetujuan waris jika melebihi kadar sepatutnya manakala hibah tidak terikat dengan persetujuan mana-mana pihak. Kebaikan yang terdapat pada wasiat adalah pemindahan hakmilik berlaku selepas kematian iaitu harta masih menjadi hak milik pewasiat sepanjang hidupnya. Ini dapat menjamin pewasiat daripada diabaikan oleh penerima. Kekurangan instrumen ini ialah pemberian hanya dengan kadar 1/3 daripada nilai harta pewasiat kepada bukan waris. Sekiranya melebihi kadar tersebut persetujuan daripada waris diperlukan. Kelebihan hibah pula dapat mengeratkan silturrahim sesama pemberi dan penerima memandangkan ia diberikan semasa hidup. Kekurangan hibah diberikan semasa hidup dan berkemungkinan untuk penghibah diabaikan oleh penerima hibah selepas harta bertukar milik.

 

Kata Kunci: Wasiat, hibah, harta pusaka.


References

Abdullah b. Muhamad. 2006. Isu-isu Dan Masalah-Masalah Dalam Pengurusan Pembahagian Pusaka Kecil. Dalam Zamzuri Zakaria, Siti Zalikhah Md Nor, Mat Noor Mat Zain, Mohd Zamro Muda, Md. Yazid Ahmad & Mohammad Zaini Yahaya (pnyt.). Prosiding Seminar Kebangsaan Pengurusan Harta Dalam Islam.
Abdul Rashid Abdul Latif. 1986. Wasiat Dalam Islam: Pengertian dan Kedudukannya di Malaysia. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Abu cUmar Yusuf Bin Abdillah Bin Muhammad Bin Baz. 1993. Al-Istizkar. T.tp: Dar Qutaybah-Dar Al-Waciyy.
Ahmad Bin cAliyy Bin Hajar Al-cAsqalaniyy. 1986. Fath al-Bariyy Sharah Sahih Al-Bukhariyy. T.tp: Dar Al- Rayyan li al-Turath.
al- Bukhariyy, Muhammad Bin Ismacil. 2000. Al-Adab Al-Mufrad. T.tp: Dar Al- Sidq.
al-Sayid al-Sabiq. 1973. Fiqh al-Sunnah. Jil. 3. Beirut. Dar al-Fikr.
Anon. RM 471 Juta Harta Pusaka Masih Gagal Diagih. 2005. Utusan Malaysia, 30 September.
Badruddin Haji Ibrahim. 2006. Perkembangan dan Isu Undang-undang Hibah Orang Islam di Malaysia. T.tp: T.pt.
Al-Fayruzabadiyy, Muhammad Bin Yacqub. 2005. Al-Qamus Al-Muhit. T.tp: Al-Risalah Publisher.
Harian Metro. 2016. RM 60 Billion Harta Karun.
Ibnu Manzur Jamal al-Din Muhammad Bin Makram. 2008. Lisan al-cArab. Beirut: Dar Sadir Publishers.
Mahamud Arifin. 2007. Pentadbiran Undang-undang Islam di Malaysia. Siri Perkembangan Undang-undang Di Malaysia. Jilid 12.
Muhammad al-Zuhayliyy. 2005. Al-Wajiz Fi Al-Fiqh Al-Islamiyy. Damsyik: Dar Al-Fikr.
Mustofa al-Khin, Mustofa al-Bugho & Ali al-Syarbaji. 2003. Kitab Fikah Mazhab Syafie. Terj. Jld 5. Kuala Lumpur: Pustaka Salam Sdn Bhd.
Mustofa al-Khin, Mustofa al-Bugho & Ali al-Syarbaji. 2004. Kitab Fikah Mazhab Syafie. Terj. Jld 6. Kuala Lumpur: Pustaka Salam Sdn Bhd.
Mohd Zamro Muda & Mohd. Ridzuan Awang. 2006. Undang-undang Pusaka Islam: Pelaksanaan Di Malaysia. Bangi: Jabatan Syariah, Fakulti Pengajian Islam, UKM.
Mohd Zamro Muda. 2006. Instrumen Hibah: Analisis Hukum dan Aplikasi di Malaysia. Bangi: Jabatan Syariah, Fakulti Pengajian Islam, UKM.
Nasrul Hisham Nor Muhamad. 2017. Wasiat Sebagai Intrumen Perancangan Harta Islam : Prosedur dan Perlaksanaan. Jurnal Hadhari 9 (1) (2017) 17-32.
Nasrul Hisham Nor Muhamad. 2012. Wasiat & Wisayah dalam Prancangan Harta Prinsip dan Amalan. Universiti Teknologi Malaysia.
Nasrul Hisham Nor Muhamad. 2011. Hibah Dalam Undang-undang Islam Prinsip dan Amalan. Universiti Teknologi Malaysia.
Al-Nawawiyy, Abu Zakariyya Muhy al-Din Bin Sharaf. T.th. Al-Majmuc Sharh Al-Muhadhdhab. T.tp: T.pt.
Noor Inayah Yaakub. 2015. Masalah Kegagalan dan Kelewatan Pengagihan Harta Pusaka di Malaysia. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Noor Lizza bt Mohamed Said, Mohd Ridzuan bin Awang & Amir Husin bin Mohd Nor. 2010. Qabd Dan Hukum Penarikan Balik Hibah. Jurnal Muamalat 3: 157-184.
Othman Yaacob. 2006. Pembentukan Trust Hibah Sebagai Alternatif Perancangan Harta. Dalam Siti Mashitoh Mahamood (pnyt.). Harta Amanah Orang Islam di Malaysia Perspektif Undang-undang dan Pentadbiran, hlm. 174-175. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.
Al-Qurtubiyy, Abu Abdillah Muhammad Bin Ahmad Bin Abi Bakr. 2012. Al-Jamic Li Ahkam Al-Qur’an. T.tp: Al-Risalah Publishers.
Rejal Arbee. 2007. Mengapakah RM40 bilion Harta Pusaka Tidak Diwasiatkan? Dewan Masyarakat, Julai: 36.
Siti Zalikhah Md. Nor. 2002. Pengurusan Wakaf, Wasiat Dan Hibah di Malaysia.
Rusnadewi Abdul Rashid & Nor Hisham Ahmad. 2013. Pengurusan Harta Melalui Hibah: Kepentingan dan Manfaat dari Pelbagai Aspek Untuk Kemajuan Ummah.
Sarah B. 2004. What Will I Be When I Grow Up? An Analysis of Childhood Expectations and Career Outcomes. T.tp: T.pt.
Siti Mashitoh Mahamood. 2006, Harta Amanah Orang Islam Di Malaysia: Perspektif Undang-Undang Dan Pentadbiran. Universiti Malaya.
Tajul Aris Ahmad Bustami. 2007. Penghakiman Kes Wasiat Orang Islam: Satu Analisis.
Tuan Musa Awang. 2013. Hibah Bantu Ekonomi, Semai Kasih Sayang


URL



  Back   View in JFatwa