Assessment refers to the process of assessing the level of success or effectiveness of a certain aspect or the entire curriculum or course, in terms of objective validity, connection and sequence, as well as the achievement level of a particular educational goal. In promoting the Quranic in education, the Ministry of Education Malaysia has introduced the Quranic Competency Class (KKQ) in secondary schools aimed at producing students who are literate, understand and inculcate the Quran in their daily life. However, this objective will never be achieved without the program assessment, particularly by the designated teachers to obtain feedback on its effectiveness and suggestions for improvement. Therefore, a specific framework should be developed and introduced for teachers' assessment of Tarannum course. This qualitative research involves document analysis, interviews and observations as a means of collecting data and research information. Based on the findings, a specific framework has been proposed by modifying the CIPP assessment model from Daniel L. Stufflebeam according to the Tarannum KKQ course.
Abstrak
Penilaian merujuk kepada proses pengkajian tahap kejayaan atau keberkesanan sesuatu aspek atau keseluruhan kurikulum atau kursus dari segi kesahihan objektif, kaitan dan urutan isi serta tahap pencapaian matlamat pendidikan yang ditetapkan. Dalam memartabatkan bidang al-Quran dalan pendidikan, Kementerian Pendidikan Malaysia telah memperkenalkan Kelas Kemahiran al-Quran (KKQ) di sekolah menengah bertujuan untuk menghasilkan pelajar yang celik, memahami seterusnya membudayakan al-Quran dalam kehidupan seharian. Namun begitu, matlamat ini tidak akan tercapai sekiranya penilaian program ini tidak dilakukan khususnya oleh para guru yang mengajar untuk mendapatkan maklumbalas keberkesanannya serta ruang penambahbaikan program tersebut. Justeru, suatu kerangka penilaian yang khusus untuk penilaian para guru terhadap kursus Tarannum ini harus dibina dan diperkenalkan untuk proses tersebut. Kajian ini berbentuk kualitatif yang melibatkan analisis dokumen, temu bual dan pemerhatian sebagai kaedah pengumpulan data dan maklumat kajian. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa suatu kerangka penilaian telah disyorkan berdasarkan model penilaian CIPP yang diperkenalkan oleh oleh Daniel L.Stufflebeam telah diubahsuai mengikut kesesuaian kursus Tarannum KKQ itu sendiri.
Alizah Lambri. 2015. Pelaksanaan Pengajaran Mengunakan Pendekatan Pembelajaran Berpusatkan Pelajar Dalam Kursus Bahasa Melayu di Sebuah Universiti Awam. Tesis PhD. Fakulti Pendidikan: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Al-Qabisi, Abu Hasan Ali Muhammad Khalaf. 1955. Al-Risalah Al-Mufassalah Li Ahwal AlMu‘allimin Wa Ahkam Al-Mu‘allimin Wa al-Mutakallimin. Kaherah: Dar Ihya’ al Kutub al-Arabiyyah.
Azizi Jaafar. 2015. Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Pendidikan Islam Sekolah Menengah Berasaskan Model Context-Input-Proses-Product (CIPP). (Tesis Kedoktoran tidak diterbitkan) Universiti Utara Malaysia.
Azizi Yahaya. 2009. Penggunaan Model KIPP dalam penilaian mata pelajaran Kemahiran Hidup di sekolah menengah di Malaysia. Jurnal Penyelidikan Pendidikan, 20(10), 73-78.
Azmil Hashim. 2010. Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Tahfiz al-Quran di Darul Quran JAKIM dan Maahad Tahfiz al-Quran Negeri. Tesis PhD (tidak diterbitkan), Universiti Kebangsaan Malaysia.
Kementerian Pendidikan Malaysia. 2012. Laporan Awal- Ringkasan Eksekutif Menengah Berasaskan Model Context-Input-Proses-Product (CIPP).
Mohd Aderi, Che Noh. 2011. Pelakasanaan Kelas Kemahiran al-Quran di Malaysia: Satu Analisis. Journal of Islamic and Arabic Education, 3(1), 47-58.
Mohd Yusuf Ahmad. 2000. Sejarah Dan Kaedah Pendidikan Al-Quran. Kuala Lumpur: Penerbitan Universiti Malaya.
Ornstein, A.C. & Hunkins, Francis P. 1998. Curriculum, Principles and Issues. Third Edition. Boston: Allyn And Bacon
Stufflebeam Daniel L. & Shinkfield A. J. 1985. Systematic Evaluation Boston: Kluwer-Nijhoff.
Stufflebeam, D. L., Foley, W. J., Gephart, W. J., Guba, E. G., Hammond, R. L., Merriman, H. O., & Provus, M. 1971. Educational Evaluation And Decision Making. Itasca, Il: F.E. Peacock.
Stufflebeam, Daniel L. 1966. A Depth Study Of The Evaluation Requirement. Theory Into Practice, 5(3), 121-133.
Stufflebeam, Daniel L. 1967. The Use And Abuse Of Evaluation In Title III.Theory Into Practice 6, 126-133.
Stufflebeam, Daniel L. 1972. The Relevance Of The CIPP Evaluation Model For Educational Accountability. SRIS Quarterly, 5(1).
Stufflebeam, Daniel L. 2003. The CIPP Model For Evaluation. Annual Conference Of The Oregon Program Evaluators Network (OPEN). Western Michigan University.
Stufflebeam, Daniel L. 1987. The CIPP Model For Program Evaluation. Boston: Kluwer: Nijhoff Publishing.
Uthman Azumi. 2018. Institut Perguruan Kedah. 12 Ogos 2018.
Pandangan yang dinyatakan dalam artikel ini adalah pandangan penulis. Al-Qanatir: International Journal of Islamic Studies tidak akan bertanggungjawab atas apa-apa kerugian, kerosakan atau lain-lain liabiliti yang disebabkan oleh / timbul daripada penggunaan kandungan artikel ini.