There are challenges and difficulties in memorizing the Quran and therefore it requires an effective and systematic method to facilitate students to memorize as well to retain the Quran. Among the biggest challenge faced by a student is to remember the mutashabih lafaz verses which appear to be similar to one another. The difficulty in memorizing and remembering the mutashabih lafaz verses requires specific teaching and learning methods from the institutions of tahfiz, teachers and students. Therefore, the objective of the study is to identify the accentuation and implementation of teaching mutashabih lafaz verse in tahfiz institutions and their lecturers, by making Darul Quran Jakim and Department of al-Quran and al-Qiraat, KUIS as research locations. This study was developed based on qualitative method using semi structured interviews as research instrument. Two experienced tahfiz teachers from each institution were selected as participants. The study found that there is no reference book nor specific teaching method been used officially in teaching mutashabih lafaz verses, even though the quality of memorization of these verses among students is weak.
Abstrak
Menghafaz al-Quran mempunyai cabaran dan kesukaran yang memerlukan kepada metode hafazan yang berkesan dan bersistematik bagi membantu dan memudahkan proses menghafaz dan menjaganya dari lupa. Antara cabaran terbesar yang dihadapi oleh penghafaz al-Quran adalah mengingati ayat–ayat mutashabih lafaz, iaitu ayat-ayat al-Quran yang sama atau hampir sama dari sudut lafaznya. Kesukaran dalam menghafaz dan mengingati ayat-ayat mutashabih lafaz ini menuntut kepada pengajaran dan pembelajaran khusus sama ada dari pihak institusi tahfiz, guru dan juga pelajar. Justeru, objektif kajian adalah untuk mengenal pasti penekanan dan perlaksanaan pengajaran ayat mutashabih lafaz di institusi tahfiz al-Quran, dengan menjadikan Darul Quran Jakim dan Jabatan al-Quran dan al-Qiraat KUIS sebagai lokasi kajian. Kajian ini dibina berdasarkan metodologi kualitatif yang menggunakan metode temubual separa berstruktur sebagai instumen kajian. Dua orang guru tahfiz berpengalaman daripada setiap institusi dipilih sebagai peserta kajian. Kajian ini mendapati bahawa tiada buku rujukan serta metode pengajaran yang khusus digunakan secara rasmi dalam pengajaran ayat mutashabih lafaz, meskipun tahap penguasaan hafazan ayat tersebut dalam kalangan pelajar adalah lemah.
Abdul Hafiz Haji Abdullah, Hussin Salamon, Azmi Shah Suratman, Sulaiman Shakib Mohd Noor, Kamarul Azmi Jasmi & Abdul Basit Samat. 2005. Sistem Pembelajaran dan Metode Hafazan Yang Efektif: Satu Kajian di Kuala Lumpur dan Terengganu. Universiti Teknologi Malaysia.
Ahmad Khalid Shukri & Firas al-‘Auratani. 2003. I'anat al-Murid Li Hifz al-Qur’an al-Majid. 'Amman: Jam'iyyah al-Muhafazah 'Ala al-Qur’an al-Karim.
Azmil Hashim & Misnan Jemali. 2014. Kajian Mengenai Hubungan antara Teknik Pembelajaran Tahfiz dan Pencapaian Hafazan al Qur’an Para Pelajar. UPSI: Jurnal Perpektif. Issue 2.
Al-Iskafi, Muhammad bin 'Abdillah. 2001. Durrah al-Tanzil wa Ghurrah al-Ta’wil. Makkah al-Mukarramah: Ma’had al-Buhuth al-'Ilmiyyah.
Al-Kirmani, Mahmud bin Hamzah. t.th. Asrar al-Tikrar fi al-Qur`an. Dar al-Fadilah.
Al-Gharnati, Ahmad bin Ibrahim. 1971. Milak al-Ta’wil. Lubnan: Dar al-Kutub al-'Ilmiyyah
Al-Warraqiyy, 'Abdullah 'Abdul Hamid. t.th. Ighasah al-Luhfan Fi Dabt Mutashabih alQur’an. Iskandariah: Dar al-Iman.
Muhammad Talhah Bilal. 2003. I'anat al-Huffaz Li al-Ayat al-Mutashabihat al-Alfaz. Jeddah:
al-Hai’ah al-'Alamiyyah Li Tahfiz al-Qur’an al-Karim.
Pandangan yang dinyatakan dalam artikel ini adalah pandangan penulis. Al-Qanatir: International Journal of Islamic Studies tidak akan bertanggungjawab atas apa-apa kerugian, kerosakan atau lain-lain liabiliti yang disebabkan oleh/timbul daripada penggunaan kandungan artikel ini.