Article


Home   /   Journal Index   /   View Article

Teachers' Knowledge Towards Student-Centered Teaching In The Education Of Teachers In Islamic Primary Schools

Pengetahuan Guru Terhadap Pengajaran Berpusatkan Pelajar Dalam Kalangan Guru Pendidikan Islam Di Sekolah Rendah

Perdana: International Journal of Academic Research vol. 6 no. 1   (Page 1-18)

  View in JFatwa

Norma Jusof (Author)
Mohd Aderi Che Noh (Author)

Abstract

Quality learning will come about when a teacher has extensive knowledge and understanding of various methods in teaching. The subject of Islamic Education will be more meaningful and affective when the Islamic Education teacher is competent in applying the appropriate pedagogical approach. Hence, the researcher made a detailed study to identify the level of knowledge of Islamic Education teachers towards the teaching of student-centered teaching in primary schools. A total of 500 Islamic Education teachers from all over Peninsular Malaysia were chosen randomly as respondents for the study. This study uses the survey design approach and uses questionnaire. The sampling technique used is simple random. Descriptive statistics analysis using frequency, percentage, mean and standard deviation are used to determine the level of knowledge of student-centered teaching among Islamic Education teachers. The findings show that student-centered teaching knowledge in terms of definition, key principles, characteristics and advantages of student-centered teaching among Islamic Education teachers are at high levels. In conclusion, this study has implicated mainly on Islamic Education teachers, schools, policy makers, teachers and university education institutions and to its underlying theories and pedagogical practices, especially the pedagogy of Islamic Education.

Abstrak
Pembelajaran yang berkualiti akan terhasil apabila seorang guru mempunyai pengetahuan dan kefahaman yang luas tentang pelbagai kaedah dalam pengajaran. Mata pelajaran Pendidikan Islam akan lebih bermakna dan afektif apabila guru Pendidikan Islam cekap dalam menggunakan pendekatan pedagogi yang bersesuaian. Justeru, pengkaji membuat kajian terperinci untuk mengenal pasti tahap pengetahuan guru Pendidikan Islam terhadap pengajaran berpusatkan pelajar di sekolah rendah. Seramai 500 orang guru Pendidikan Islam daripada seluruh Semenanjung Malaysia dipilih secara rawak sebagai responden kajian. Kajian ini menggunakan pendekatan reka bentuk kajian tinjauan dan menggunakan soal selidik. Teknik pensampelan yang digunakan ialah rawak mudah. Analisis Statistik deskriptif menggunakan kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai digunakan untuk menentukan tahap pengetahuan pengajaran berpusatkan pelajar dalam kalangan guru Pendidikan Islam. Dapatan kajian menunjukkan pengetahuan pengajaran berpusatkan pelajar dari segi definisi, prinsip-prinsip utama, ciri-ciri dan kelebihan pengajaran berpusatkan pelajar dalam kalangan guru Pendidikan Islam berada pada tahap tinggi. Kesimpulannya, kajian ini memberi implikasi terutamanya kepada guru Pendidikan Islam, pihak sekolah, penggubal dasar, institusi pendidikan guru dan universiti serta kepada teori yang mendasarinya dan  amalan pedagogi terutamanya pedagogi Pendidikan Islam.


References

Al- Quran al-Karim
Abdullah Nasih Ulwan. 2010. Pendidikan anak-anak dalam Islam,Syed Ahmad Semait (ter) Singapore: Pustaka Nasional.
Abdul Hafiz Mat Tuah, Zakaria Stapa & Ahmad Munawar Ismail. 2012. Memperkasakan Jati Diri Melayu Medium Menerusi Pendidikan islam dalam Pengajaran Akhlak. Jurnal Hadhari Special Edition 23-35.
Abdul Halim & Zarin Ismail. 2006. Model guru Pendidikan Islam: Konsep 5M. Seminar Amalan Pengajaran Guru Pendidikan Islam. Fakulti Pendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Abdul Halim Tamuri, Adnan Yusopp, Kamisah Osman, Shahrin Awaluddin, Zamri Abdul Rahim & Khadijah Abdul Razak. 2004. Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam ke atas Pembangunan Diri Pelajar: Laporan Penyelidikan Fakulti Pendidikan, UKM, Bahagian Kurikulum Pendidikan Islam & Moral Jabatan Pendidikan Islam & Moral, KPM.
Ahmad Mohd Salleh, 2011. Kurikulum, Metodologi dan Pedagogi Islam. Edisi kedua. KPLI Pengajian Islam J-QAF. Siri Pendidikan Guru. Oxford Fajar.
Esah Sulaiman 2003. Modul Pengajaran: Asas Pedagogi. Skudai, Johor Bahru: Universiti Teknologi Malaysia.
Esah Sulaiman 2004. Pengenalan Pedagogi. Skudai, Johor Bahru: Universiti Teknologi Malaysia.
Faizah Sulaiman, 1994. Strategi Pendidikan Bahasa Melayu: Teknik Bercerita Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu. Kuala Lumpur: Institut Bahasa, Dewan Bahasa & Pustaka, Kementerian Pelajaran Malaysia.
Fraenkel, J.R and Wallen, N.E., (1996). How to Design and Evaluate Research. USA: Mc. Fraw-Hill Inc
Fraenkel, J.R and Wallen, N.E., 1996. How to Design and Evaluate Research. USA: Mc. Fraw-Hill Inc
Jamilah Hassan & Zamri Mahamod.2014. Pengetahuan dan Sikap Guru Bahsa Melayu Menggunakan Kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah dalam pengajaran Komsas. Dlm Zamri mahamod (pnyt), Yahya Othman (pnyt) dan Jamaludin Badusah (pnyt). Seminar Pendidikan Bahasa Melayu & Pendidikan kesusasteraan Melayu Kali Ketiga.
Kamarul Azmi &, Norhafizah Salleh (2013) Pendekatan Pengajaran dan Pembelajaran Berpusatkan Pelajar dalam Kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam dan Guru di Sekolah Menengah: Satu Kajian Kes . In: 3rd International Conference on Islamic Education 2013 [ICIED2013]), 6th - 7th April 2013, EPF Institute, Kajang, Selangor, Malaysia.
Kamarul Azmi Jasmi & Ab. Halim Tamuri. (2007). Pendidikan Islam: Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran . Johor: Penerbit UTM.
Kartini Khalid, 2006. Pelaksanaan Strategi Bercerita di Kalangan Guru-Guru. Tesis Sarjana. Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Kementerian Pendidikan Malaysia. 2012. Laporan awal Pelan pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Putrajaya. Kementerian Pendidikan Malaysia.
Maimon Abdul Latif. (2009). Mengatasi kelemahan membaca perkataan yang melibatkan diftong dan vokal berganding dengan lagu. Dijalankan di SK Sultan Omar Dungun, Terengganu Darul Iman. Kajian Tindakan.
Mohd Izzuddin Akmal Bin Rusmin. 2011. Keberkesanan Nyanyian Melodi Ria Untuk Meningkatkan Kemahiran Mengingat Nama 10 Malaikat Bagi Murid Tahun 2 Delima Sk Kampung Gemuroh. Kuala Terengganu. Institut Pendidikan Guru Kampus Dato’ Razali Ismail.
Mustapha Kamal Ahmad Kassim. (2015). Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran Tamadun Islam di Institut Pendidikan Guru Malaysia di Lembah Klang : Kajian kaedah dan keberkesanannya (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.
Rozaiman Makmun, Zamri Mahamod, Noor Izam Mohd Taib & A. Rahman Haron, 2011. Pengetahuan Teknologikal Pedagogikal Kandungan Kesusasteraan Melayu: Peranan Guru Sastera Dalam Spn 21 (Technological Pedagogical Content Knowledge In Malay Literature: The Roles Of Malay Literature Teachers In SPN 21) . Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu. Malay Language Education (MyLEJ)1 (2): 85-98.
Sabar Afifuddin Bin Ahmad Sobri, Mohd Taufek Bin Mohd Noh, Fatimah Zahra Binti A.Jamil, Zuazlina Binti Mohd Sadri. 2010. Pembelajaran Berpusatkan Pelajar: Satu Ulasan Dalam Pendidikan Semasa. Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.
Shahabuddin Hashim, et al, 2007. "Pedagogi, Strategi Dan Metod Mengajar Dengan Berkesan".
Schon, D. Moreno, S & Besson, M. 2007. Songs as on Aid for Language Acquisition Canada: Universite de Montreal.
Syed Ali Asyraf. 1994. Horizon baru dalam Pendidikan Islam. Terj.Ismail Ahmad. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Syed Ali Asyraf. 1997.Whats Makes a Good Teacher of Religious Education. Muslim Education Quarterly 14(13):1-3.
Syed Najmuddin Syed Hassan, Ab.Halim Tamuri, Isahak Othaman & Mohd Sabri Mamat. (2008). Guru Bahasa Arab Terlatih di Sekolah: Satu Keperluan di Malaysia. Prosiding Wacana Pendidikan Islam Peringkat Kebangsaan Siri ke-6: Pendidikan Islam Teras Pembangunan Modal Insan, hlm.555-569.
Zakaria, A. (2011). Pengajaran dan pembelajaran berpusatkan pelajar dalam Pendidikan Islam di Sekolah Menengah Kebangsaan di Malaysia. Tesis PhD, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.


URL



  Back   View in JFatwa